Tark ja palk – palgakonsultatsioonid
Palgasüsteemid. Palganõu tööandjale
Ametiauto kui soodustus on hääbumas
05.02.10, Urmas Orula, Kommentaarid: 0Maksutõus tegi autosoodustuse mõttetumaks
NB! Artikkel on aastast 2010, vaadake kindlasti ka praegu kehtivaid seadusi.
Üks "magusamaid" soodustusi on olnud Eestis (ja ka mujal riikides) ametiauto. Ehk tööandja auto, mida töötaja saab kasutada osaliselt/töövälisel ajal erasõitudeks.
Tõsi, sellisel juhul tuleb maksta erisoodustusmaksu.
Raha lugeval tööandjal on varem olnud kasulik seda võimaldada. Aastaks 2010 on erisoodustuse maksustamine autosoodustust aga välja suretamas.
Nagu teada, on n-ö kurja juureks 2009. aastal erisoodustusmaksu arvutamise aluseks oleva baassumma tõstmine kuus 2000-lt kroonilt 4000-le.
kulu nimetus | auto erisoodustus 2008 | auto erisoodustus 2010 | kui palk suurem 2010 |
soodustuse suurus / brutopalk rahas suurem, näiteks | 5000 | 5000 | 5000 |
tulumaks | 532 | 1063 | 1000 |
sotsiaalmaks | 835 | 1671 | 1650 |
käibemaks omatarbelt | 305 | 667 | |
kogumispensioni makse | 100 | ||
tööandja töötuskindlustus | 70 | ||
töötaja töötuskindlustus | 140 | ||
tööandja kulu KOKKU | 6672 | 8401 | 6720 |
töötaja hüve netosummas | 5000 | 5000 | 3760 |
töötaja hüve rahas või soodustusena | soodustus | soodustus | raha |
Võrdlustabelis on näha et 2008. aastal oli autosoodustuse tasuvuspiiriks (millest alates on autosoodustuse pakkumine palgamaksmisest soodsam) umbes 5000 kr kuus (millele lisandub erisoodustusmaks). Soodustuse suurema summa puhul oli seda pakkuda veel kasulikum.
Aastaks 2010 on olukord muutunud ─ palga kui alternatiivkulu tasuvuspiir on tõusnud 9000-10 000 kroonini. Seega, kui autosoodustus on kuni 10 000 kr, pole tööandjal erilist huvi paberimäärimisega vaeva näha. Lihtsam on maksta selle asemel rahapalka.
Aga kui palju üldse on selliseid ametikohti, mille puhul on tööandja valmis pakkuma töötajale 10 000 kroonist autosoodustust (nii kallist autot)?
Tulemusena on ettevõtted hakanud pakkuma ametiautode liisingut töötajail üle võtta. Ja nii praktikas ka toimub. Ehk ametiautost saab tavaline isiklik auto, mille eest töötaja tasub ise oma palgast.
Mis juhtudel autosoodustus nüüd veel n-ö külmalt kalkuleerides ära tasub? Ilmselt vaid ühel juhul -- kui tegu on kõrge ametipositsiooniga, millega võib kaasneda kallim ametiauto.
Kõik muu on juba töötaja poolt emotsionaalse väärtuse (prestiiži) tunnetamise ja tööandja lahkuse (töötaja mõjutamise soovi) küsimus.
Seega täitsa mõttetu selle soodustuse pakkumine kogutasu ahvatleva osana pole. Väheneb aga märgatavalt.
Kommentaarid: 0
Lisa kommentaar
See teos on litsentseeritud Creative Commonsi Autorile viitamine 3.0 Jurisdiktsiooniga sidumata litsentsiga.
Content of www.tarkjapalk.ee is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Sisu võib kasutada, peab vaid allikale viitama.
Sait ei kogu ega töötle isikuandmeid. Erandina vaid uudiskirjaga oma algatusel liitumine/loobumine, järgitakse IKÜM-i nõudeid. Kasutatakse vaid Google Analyticsi ja Voo statistika küpsiseid.