Tark ja palk – palgakonsultatsioonid

  Palgasüsteemid. Palganõu tööandjale

Jootraha asemel makske palka

28.07.10, tarkjapalk.ee, Kommentaarid: 0

Kas jootraha on kasulik või kahjulik?


Suvisel ajal hoogustub väljaspool kodu söömine. Kaasas käib probleem -- kas jootraha anda või mitte.
Kuidas on jootraha kasulik või kahjulik?



Kasulik:
  • tööandja saab tööjõukulusid ja makse kokku hoida
  • teenindaja saab palgale juurde, see motiveerib rahaliselt
  • jootraha koos hea sõnaga motiveerib ka emotsionaalselt
  • ilma jootrahata tuleks hindu tõsta
  • klient saab head teenindust ning jagab emotsiooni ja premeerib teenindajat.

Kahjulik:
  • kauba hinnale lisanduv kulu kliendile
  • klient pole kohustatud jootraha maksma, teenindaja ei saa preemiat
  • klient premeerib oma subjektiivse hinnangu alusel
  • klient hindab teeninduse, toidu jm koosmõju -- üks osa võib teise nullida
  • jootraha andmisel esineb rassilist, rahvuselist, soolist ja välimuse järgi eristamist
  • teenindaja hakkab kliente erinevalt kohtlema
  • klient tunnetab väljapressimist/eristavat kohtlemist ja loobub külastamisest.

Seos palgasüsteemi elementidega:
  • kas individuaalne või meeskondlik jootraha
  • kas jootraha on osa madalast kogupalgast või lisaks nö normaalsele põhipalgale
  • kui jootraha on 5-10% arvest, saab palgale juurde keskmiselt
    10-30-50% ? -- ikka liiga vähe, kui põhipalk on madal
  • kas tegu on töötaja tõelise premeerimise või tööandja riskide maandamisega
  • kas jootraha asendab juhtimist ja muud motiveerimist
  • kas teenindajaks on võetud sobiv inimene
  • kas teeninduse kvaliteeti hindab (ja tasustab) lisaks kliendile ka tööandja.


Tulemustasu peaks järgima kolme osalise -- tööandja, töötaja ja kliendi -- huve.
Jootraha on tulemustasuna/preemiana eriti vastuoluline. Usun, et on vähe toitlustuskohti, kus seda piisavalt õiglaselt kasutada saab.

Eeldused jootraha kasutamiseks tasusüsteemis on seega:
  • asjatundliku teenindusega toitlustuskoht
  • klient tõepoolest tunnetab midagi head/erilist
  • teenindajal on normaalne (kutseoskustele vastav) põhipalk
  • sihtrühma klient oskab teenindust hinnata
  • kliendil on piisavalt raha ja valmisolek jootraha maksta
  • teenindajate ja klientide eristamine on välistatud
  • tööandja juhib ja innustab teenindajat ka muul viisil
  • jootraha maksmine ei tundu pooltele ebamugav või solvav.

Vähestes heades restoranides/kohvikutes võib jootraha ju kasutada, aga see viis ei sobi kopeerimiseks kõikjale.
Seega tuleb jootraha asemel maksta enamasti ikkagi kõrgemat palka.
Praktikas ei pruugi toidukohal
hea palga maksmiseks piisavat tulu olla, aga see on juba äriidee ja turunduse teema.
Palgasüsteemi ei pea jootraha skeemi kehva kopeerimisega rikkuma.

Väga oluline on ka ühiskonna ühtne arusaam. Kui puudub veendumus, et jootraha andmine on hea tava ja/või mingil põhjusel vajalik, on jootraha pigem palgasüsteemi üks ebaõnnestunud osa.
Makske siis parem palka.






Kommentaarid: 0


Lisa kommentaar

Kommenteerija e-posti aadressi ei avaldata.
Email again:
Nimi
E-mail
Kommenteeri



Creative Commonsi litsents
See teos on litsentseeritud Creative Commonsi Autorile viitamine 3.0 Jurisdiktsiooniga sidumata litsentsiga.
Content of www.tarkjapalk.ee is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Sisu võib kasutada, peab vaid allikale viitama.
Edicy